Accés usuaris

E-mail

Contrasenya

Montserrat Perelló, directora dels SSTT d’Educació a les Terres de l’Ebre: És fonamental que tinguem una societat ben formada

Publicat el 12/09/2023 00:00

Ha començat el nou curs escolar 2023-24 i les aules de les escoles s’han tornat a omplir dels alumnes més joves del sistema educatiu i la setmana entrant començaran els estudiants d’estudis post-obligatoris.


A nivell de Catalunya, el curs s’inicia amb un nombre significativament menor d’alumnes i un augment del nombre de docents, però també amb una convocatòria de vaga el primer dia d’escola seguida en menys d’un 1% a Catalunya.


Montserrat Perelló, directora dels Serveis Territorials d’Educació a les Terres de l’Ebre, explica quines són les novetats del curs en aquesta entrevista en exclusiva per al Diari Més Ebre.


La primera jornada lectiva la vas viure visitant l’Escola Consol Ferré d’Amposta. Com va anar?


Doncs molt bé. Per sort, el temporal de pluja d’aquests darrers dies no ha afectat el correcte desenvolupament d’aquest dia i tot i que hem tingut alguna escola on ha entrat aigua, el primer dia s’han pogut obrir totes les aules com estava previst.  El primer dia del curs es sol celebrar una visita a alguna escola. Enguany hem triat l’Escola Consol Ferré d’Amposta, que treballa el programa experimental “Faig” per projectes fonamentats en la recerca. Això la fa molt interessant. A la visita es van afegir i em van acompanyar altres responsables dels SSTT i també l’alcalde d’Amposta, Adam Tomás, i el Delegat del Govern, Albert Salvador.


Com es presenta aquest curs?


Aquest és el segon any en el qual s’avança la data d’inici de curs, tot i que la represa serà gradual, ja que els i les alumnes d’ensenyaments post-obligatoris s’incorporaran als estudis de cara a la setmana entrant, i a partir del dia 18 començaran els ensenyaments per a adults i de règim especial. Una de les novetats és que a partir del primer dia les classes són matí i tarda i això és una bona notícia per a tothom perquè es comença d’una forma més ordenada i això, tant les famílies com els docents ho agraeixen.


Segons les dades del Departament, hi ha menys alumnes al sistema educatiu perquè hi ha hagut menys naixements en els darrers anys, però en canvi hi ha més docents. Com s’equilibra aquesta circumstància?


Això és cert a nivell de Catalunya, però a les Terres de l’Ebre no ens passa ben bé així, perquè tenim menys alumnes a infantil i primària i en tenim més a la secundària i post-obligatoris. Aquesta possibilitat de continuar els estudis al territori fa que enguany tinguem més alumnes que l’any passat en el global del sistema. Per altra banda, tenim més professorat que mai, amb un increment de 145 nous professors i professores. Aquests 2-3 darrers anys s’han revertit moltes de les retallades del 2011, com per exemple, la reducció d’1 hora lectiva per docent de primària i secundària, el que significa augmentar el nombre de mestres de primària i secundària. Per altra banda, a les Terres de l’Ebre s’ha reduït la ràtio d’alumnes a 20 i fins i tot per sota de 20, i posteriorment són 25 i 30 com a tot arreu. En els estudis post-obligatoris, 31 cicles molt demanats, la ràtio també està per sota del que marca el decret de plantilles.


Pel que fa als estudis post-obligatoris, Batxillerat i Formació Professional. Quina oferta hi ha a les Terres de l’Ebre i com es vehiculen aquests estudis amb el món de l’empresa?


A partir del moment que els i les alumnes acaben l’ESO l’oferta es diversifica amb els cicles de Formació Professional de Grau Mitjà i Superior. Ens preocupa tenir una bona oferta que cobreixi tants àmbits professionals com sigui possible, lligada al món empresarial. A l’Ebre hem crescut oferint estudis que fins ara no existien, com per exemple de la família d’imatge i so, els vinculats a la indústria agroalimentària o el superior de diagnosi per la imatge, entre altres especialitzacions. Hem de tenir una FP robusta i garantida perquè els i les alumnes no marxin a estudiar a altres llocs i després es quedin a treballar al territori.


Es pot afirmar que en aquest moment el sistema educatiu disposa de molts i bons recursos per poder innovar i créixer?


Sí. Per innovar i donar un bon servei. Tenim una sèrie de dotacions del Pla d’Educació Digital que arribaran a les escoles i instituts a partir d’ara. Estem parlant de panells interactius a les aules, d’un gran volum de material audiovisual, impressores digitals, càmeres perquè els nens i les nenes puguin treballar per projectes i aprendre d’una altra manera molt més interactiva. Es tracta d’un pla d’educació digital molt important, que va acompanyat d’una formació del professorat. Nosaltres volem que tots els alumnes siguin competents digitalment i en tots els àmbits i per això nosaltres els professors i professors, també ens hem de formar.


Dimecres, primer dia de classe, hi havia convocada una vaga de professors. Quin seguiment ha tingut a les Terres de l’Ebre?


Amb dades recopilades a l’acabament del dia, de 2650 mestres, 16 van fer vaga. El percentatge és molt baix. Era el primer dia de curs els professionals de l’ensenyament van assistir als seus llocs a les aules. Els mateixos sindicats van reconèixer que la vaga no va tenir el seguiment que esperaven, tot i que crec que encara va ser pitjor del que preveien. Penso que en 3 anys s’ha fet una gran feina de reversió de retallades del 2011, sobretot pensant en el nostre alumnat, tenint en compte que també ha viscut una pandèmia i que l’hem de cuidar molt, donat que d’aquí a uns quants dies, els que ara són alumnes seran els nostres companys professionals. 

Per Roser Pros-Roca a Actualitat


Comparteix aquest article


Fés el teu comentari