Les obres les executarà l'empresa Tragsa i s'iniciaran en dues setmanes. La primera fase preveu la construcció de dos nous trams ciclables entre Roquetes i Amposta, el nou pla de millora de la mobilitat a l'entorn urbà de la capital del Montsià i l'eliminació de barreres a l'N-340, l'AP-7 i la C-12. Els terrenys necessaris ja s'han expropiat. La segona fase de l'obra preveu la construcció de nous trams de Via Verda entre Amposta i la Ràpita i està en fase de redacció. El pressupost és de 3,9 milions d'euros per a la primera part i de 2,4 milions d'euros per a la segona.
Des de Roquetes, la nova Via Verda passarà per Vinallop passant per aquest nucli urbà i també el de la Raval de Crist. Ho farà per l'antic traçat de la línia ferroviària Tortosa-València, inutilitzada el 1996 amb la variant de corredor mediterrani. Després se seguirà el traçat de l'antiga Via de la Val de Zafán, que es va construir entre Tortosa i fins a la Ràpita però mai es va posar en funcionament.
Com ha detallat la diputada delegada de l'Àrea d'Infraestructura del Territori de la Diputació, Iris Castell, a partir del nucli urbà d'Amposta, s'abandonarà l'antic traçat ferroviari i se seguirà la façana de l'Ebre. La voluntat és "donar millor accessibilitat no motoritzada a la ciutat i incrementar l'atractiu tufític del recorregut, amb una mirada sobre el riu".
D'Amposta a la Ràpita, el Via Verda seguirà pel costat del canal marítim Carles III, un recorregut que aproparà els usuaris a espais singulars com els Ullals de Baltasar i que oferirà una mirada única sobre el delta de l'Ebre. Aquest és el tram de la segona fase que està en redacció i que tindrà uns 9 quilòmetres.
La nova Via Verda tindrà una amplada de 3,5 metres, amb un acabat superficial asfaltat, "les mateixes característiques dels trams ja existents a la Via Verda de la Terra Alta i del Baix Ebre". Per vèncer les barreres físiques, es construirà una passarel·la de 90 metres de longitud i 5 metres d'altura, sobre l'autopista i la via del tren, a Amposta, així com rampes d'accés des dels nuclis de la Raval de Crist o des del pont penjant ampostí. Carreteres de la Diputació de Tarragona farà una pacificació del trànsit i una senyalització d'encreuaments en vials i vies.
La presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, ha subratllat els "molts beneficis" que tindrà el projecte d'ampliació de la Via Verda fins al Delta, "un projecte que suma" i que té un impacte socioeconòmic multiplicador en tres àmbits importants, el turisme sostenible, la mobilitat sostenible i el desenvolupament econòmic. Llauradó ha detallat que només en l'execució de l'obra es crearan 150 llocs de treball directes a la vegada que, un cop en marxa, "atraurà moltes més inversions i molts més serveis".
L'alcalde de Roquetes, Ivan Garcia, ha defensat el potencial que tindrà el nou tram de la Via Verda, "amb el turisme sostenible que tots volen" i que potenciarà l'arribada de visitants a tots els pobles per on passa.