El nou servei de Banca Mòbil de Catalunya, engegat pel Govern de la Generalitat, ha arrencat aquesta setmana a les Terres de l’Ebre. Des d’aquest mes de desembre, una oficina mòbil de CaixaBank, equipada amb caixer automàtic i personal qualificat, es desplaçarà, un cop al mes, a 23 municipis de les comarques ebrenques, per oferir un servei presencial i individualitzat.
El delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Joan Castor Gonell Agramunt, ha visitat aquest dijous al matí el servei a la Pobla de Massaluca, acompanyat per la directora de banca d'Institucions de CaixaBank a les Terres de l’Ebre, Montse Mallafré; la directora dels Serveis Territorials d’Economia i Finances a les Terres de l’Ebre, Isabel Sanz Espuny; i l’alcalde del municipi, Antoni Ferré Llop.
"Amb aquesta iniciativa des del Govern contribuïm a garantir la inclusió financera i avancem en la igualtat d’oportunitats per a tothom, es visqui on es visqui”, ha dit el delegat Castor Gonell, remarcant que el servei és una mesura també per “frenar el despoblament”. “Aquest servei és especialment necessari per a la gent gran i les persones amb dificultats a l’hora de desplaçar-se a algun poble veí per poder tenir diners en efectiu o fer ús d’altres serveis bancaris bàsics”, ha afegit.
La directora de banca d'Institucions de CaixaBank a les Terres de l’Ebre, Montse Mallafré, ha destacat que l’acord amb la Generalitat “permet donar cobertura financera a tot el territori”. “Per Caixabank, aquest servei és molt important, perquè evitem l’exclusió financera, sobretot de la gent gran, que són els qui més ho necessiten i tenen menys mobilitat, i també per continuar apostant per l’economia de les zones rurals i els territoris més petits”, ha afegit.
L’alcalde de la Pobla de Massaluca, Antoni Ferré Llop, ha fet una valoració molt positiva de l’arribada del servei al municipi. “Fa anys que no tenim cap sucursal bancària i hi havia molta gent que es veien obligats a desplaçar-se pel simple fet de fer un ingrés, disposar de diners en metàl·lic o fer qualsevol consulta i, a partir d’avui, ho poden fer aquí”, ha destacat, afegint que “la rebuda ha sigut molt bona i ja el primer dia ha sigut un no parar de clients i no clients”.
A les oficines mòbils, les persones usuàries poden accedir a tots els serveis que ofereix una oficina bancària: retirar i ingressar diners en efectiu, domiciliar el pagament dels rebuts i els tributs als comptes bancaris, consultar moviments i saldo, i obtenir extractes de comptes bancaris, entre d’altres. A més, el servei proporciona una atenció personalitzada en la gestió tant dels comptes com d’altres productes bancaris i financers d’actiu, passiu i d’intermediació.
Els 23 municipis
Els 23 municipis de les Terres de l’Ebre on arrenca el servei de Banca mòbil són:
Banca mòbil de Catalunya
En catorze anys, Catalunya ha perdut 5.961 oficines bancàries. Segons dades del Banc d’Espanya, ha passat de tenir 8.155 oficines el 2008 a 2.194 el 2022. Es tracta d’una tendència generalitzada a tota Europa que, en el cas de Catalunya, ha estat més intensa: mentre que el nombre d’oficines ha caigut un 41% a la Unió Europea i un 58% a l’Estat, a Catalunya el descens ha estat del 73%.
L’objectiu de la Banca Mòbil de Catalunya, impulsada pel Govern, és portar caixers automàtics i serveis financers als municipis catalans que no disposen d'oficina bancària. El programa està present a un total de 457 municipis que no tenen sucursal bancària i acosta els serveis financers a més de 290.000 habitants. En total, 13 oficines mòbils estan prestant el servei arreu del territori.
Al web bancamobil.gencat.cat es pot consultar quins dies i quines hores hi haurà el servei a cada municipi, quant de temps s’hi estarà i quines prestacions s’ofereixen.El projecte compta amb la participació activa dels ajuntaments, que difonen la informació.