Jusep Moreno, director de 'Sí als bous' i fundador de Branta Films, productora de documentals "d'ètica animal", presenta aquests dies el seu segon treball a Catalunya. Es va estrenar a l'octubre, al Festival de Cinema de Nottingham (Anglaterra), on va guanyar el premi a Millor documental. 'Sí als bous' també ha sigut seleccionat al festival K-lidoscopi, un certamen qualificador per als premis Goya, que se celebra a la ciutat de Cullera, al País Valencià. El film ha rebut suport internacional de les organitzacions Culture & Animals Foundation (Estats Units) i CAS International (Països Baixos), el Centre for Animal Ethics de la Universitat Pompeu Fabra i l'Associació Tots Som Poble d'Amposta.
El que fa Moreno amb 'Sí als bous' és fixar la mirada de l'espectador únicament en els animals. Ho va fer primer amb porcs, al seu treball de debut, 'When Pigs Escape' (Quan els porcs escapen), un documental, també premiat, que s'ha distribuït als cinemes del Regne Unit i que mostra com viuen aquests animals fora de les granges i les cadenes d'explotació alimentària. El film convida a reflexionar sobre el consum de carn de porc mostrant que, quan no es crien en explotacions intensives, els porcs tenen un comportament natural, com el de qualsevol animal de companyia.
Festa o patiment
Amb els correbous la perspectiva ha sigut una altra. Tot i que són "actes públics", hi ha poques facilitats per gravar-los i mostrar-los, i "per primera vegada" només s'ha tingut en compte l'animal. Jusep Moreno exemplifica aquest enfocament comparant el temps en què apareix en pantalla el bou en un dels últims documentals que s'han fet sobre la festa taurina i el seu. "En un segment d'un minut i mig sobre un bou capllaçat, el bou apareix un 10% del temps que es cobreix l'acte. Nosaltres hem fet el contrari, el bou capllaçat es veu sense cap interrupció, en un 'one-take', en una presa única, i sense apartar la mirada del bou perquè poguéssim veure tot allò que li passa", ha remarcat.
Segons el director de Campredó, 'Sí als bous' no busca normalitzar ni debatre sobre la festa dels bous. Tampoc mostrar-la "donant per fet que és una activitat legal i vàlida". "El que ens interessa fomentar és la reflexió sobre la festa", ha assenyalat.
La veu del brau
Aquesta observació es mostra sense narracions ni comentaris, sense cap veu ni reflexió que "guiï o influeixi" al públic. El film només compta amb els sons de la festa i sobretot amb els brams de l'animal. "Els bous expressen els seus comportaments i els donem aquesta oportunitat. Si no ho graves i ningú ho mira, no ha passat res. El que volem fer és que el patiment que passen aquests animals en aquests actes, no sigui en va. Que la gent els vegi i pugui reflexionar i actuar en conseqüència", ha reivindicat el cineasta.
"No faig documentals per a audiències mandroses. Si mires aquest documental has d'estar involucrat al 100% perquè no és al que estem acostumats i no té una veu que t'acompanyi", ha remarcat.
Moreno explica que als correbous hi va gent amb moltes opinions sobre aquesta tradició taurina, des de persones que voldrien recuperar "les curses de braus" a altres que no els agraden o que els és indiferent. "Els bous són el teló de fons d'una activitat social. La gent va a berenar, a beure, a xerrar amb persones que no veu durant l'any i que venen a festes majors", ha descrit Jusep Moreno.
L'espectador no trobarà a 'Sí als bous' cap més element de la festa que li faci desviar l'atenció i se li vol "donar l'oportunitat" d'analitzar "què passa" durant la celebració de les festes amb bous, amb una visió despullada de "detalls", només amb una mirada centrada en els braus. "És un recurs per ajudar la gent a tindre més informació per respondre si allò és maltractament animal o no. En aquest sentit, sí que és un documental que pot tindre impacte", ha apuntat el cineasta.
Un lema animalista
Moreno ha titulat el film amb el lema amb què els taurins defensen les festes amb bous a les Terres de l'Ebre, una crida que, per al director, caldria que anés més enllà de protegir la celebració. "Si dius 'Sí als bous', has de tenir en consideració aquests animals com a individus i voler el seu benestar. 'Sí als bous' ha de voler dir, inequívocament, no als correbous, no a la violència cap als bous, no a l'explotació dels bous", ha defensat el director.
Autocrítica ebrenca
La de 'Sí als bous' és una mirada introspectiva, des del territori, feta per persones que coneixen bé la tradició i la festa dels correbous i que intenta desprendre's dels "condicionants socials, dels conflictes d'interès" i del que "s'ha mamat tota la vida", per ajudar a crear una decisió ben fonamentada sobre la tradició taurina. Moreno rebutja l'argument que no es pot criticar la festa dels bous si no s'ha vist i viscut. "L'únic que cal entendre és que els animals tenen un sistema nerviós central, que poden patir i que quan veus un bou bramant o cridant, no és perquè és brau, sinó que és perquè està patint".
El documental mostra totes les modalitats de correbou. Es va gravar a Campredó (Tortosa, Baix Ebre) i a Sant Jaume d'Enveja (Montsià) fa prop de tres anys, amb la col·laboració dels ajuntaments i l'aplicació del protocol que es fa servir amb les entitats animalistes que volen assistir i gravar aquestes celebracions. Això va suposar "algunes limitacions" perquè s'assignen uns llocs concrets des d'on gravar les imatges, però Moreno destaca que van rebre un bon tracte i suport.
Les projeccions del film van començar a Tarragona, a Tortosa i a Amposta, "la capital taurina" de les Terres de l'Ebre, la setmana passada. Aquest cap de setmana s'ha projectat a Girona i a Roquetes (Baix Ebre). La productora Branta Films treballa perquè el documental 'Sí als Bous' es pugui veure també en centres educatius i espais socials i sobretot que es pugui emetre en línia "en algun moment".
"M'interessa que el vegi la gent de les Terres de l'Ebre i de Catalunya i que sigui un motor o un element més de canvi. No canviarà el món, aquest documental, però és cap a on crec que s'ha d'anar", ha defensat el director ebrenc.