Accés usuaris

E-mail

Contrasenya

La URV identifica que Tortosa necessita més marques, oferta especialitzada i serveis per recuperar l'atractiu comercial

Publicat el 20/02/2025 20:58

AmpostaTortosa

Els enquestats de l'estudi consideren "indispensable" més aparcaments i il·luminació i campanyes de dinamització




Un estudi de la Càtedra d'Economia Local i Regional de la Universitat Rovira i Virgili (URV) a Terres de l'Ebre determina les línies d'actuació prioritàries per recuperar l'atractiu comercial de Tortosa. Un 73,1% dels enquestats, d'una mostra de 200 persones residents a la ciutat i de diversos grups d'edat, consideren que Tortosa "ja no té la capitalitat comercial de Terres de l'Ebre". La percepció és més generalitzada entre els majors de 60 anys. L'estudi identifica que per reconduir la situació cal modernitzar l'oferta i les infraestructures: noves marques i sectors especialitzats, campanyes de dinamització, i experiències de compra atractives, així com més aparcaments, més seguretat ciutadania i millor il·luminació.



El treball, que s'ha presentat aquest dijous l'Aula Magna del Campus Terres de l'Ebre de la URV, respon a la inquietud de l'Ajuntament de Tortosa sobre la situació del comerç a la ciutat i sobre com revertir-la. "La problemàtica que no és exclusivament local", sinó una tendència global des de l'aparició del comerç en línia, com apunta Pau Galiana, sotsdirector de la Càtedra i coautor de l'estudi amb Xavier Molina, soci director d'una consultoria estratègica de màrqueting, tots dos professors del Departament de Gestió d'Empreses de la URV.


La recuperació, com remarca Galiana, no es pot plantejar amb els termes de fa vint anys, però és possible, si se segueixen i es despleguen eines com el Pla Estratègic de Tortosa (2020-2030). Aquest pla es va redactar per la mateixa Càtedra, que "fa cinc anys ja apuntava algunes de les actuacions" que l'estudi torna a confirmar. "Moltes ciutats amb plans estratègics de comerç o amb unificació de criteris han implementat estratègies que més o menys han sorgit d'efecte", assenyala el catedràtic.


Del Pla Estratègic, Galiana apunta que "algunes coses s'han fet", però moltes línies estratègiques no s'han seguit. "Hi ha moltes coses, que ara tornen a sortir a preguntes als consumidors, que ja fa cinc anys estaven escrites. Altres, com per exemple de la conversió en zona de vianants, apareixen al Pla Estratègic i ara, en canvi, els consumidors no ho veuen com un fet rellevant", ha contat el professor. "Ajuntament i comerç han de tindre una estratègia de futur compartida, una visió de futur compartida i una idea on es vol arribar", ha defensat.


El comerç a Tortosa en el context actual


'L'Estudi de les preferències i expectatives dels consumidors tortosins' és un treball de camp quantitatiu i qualitatiu, amb una mostra d'unes 200 persones residents a Tortosa i quatre grups de debat segmentats per edat. Una de les conclusions clares és que mentre que la capital ebrenca "manté pes en el consum quotidià, perd terreny en sectors estratègics". La proximitat i la comoditat són els dos principals factors que destaquen els enquestats, però una "part creixent de la població" busca alternatives de sectors comercials determinats en altres municipis.


Per exemple, la majoria de la població continua fent compres a Tortosa d'alimentació, restauració, moda, electrodomèstics, bellesa, salut i esport, però ha deixat de comprar tecnologia, telecomunicacions o productes culturals, una tendència "més accentuada" entre els joves de 18 a 24 anys, que només adquireixen productes de cinc o sis sectors comercials a Tortosa, i prefereixen anar a altres municipis a adquirir roba, dispositius tecnològics o serveis de telecomunicacions.


Que siguin els joves qui més compra fora, "apunta a una pèrdua progressiva de clients potencials en el futur si el comerç local no s'adapta als nous hàbits de consum". Només un 8,6% de la població fa totes les seves compres a Tortosa.


Sobre les preferències, les dones i de més de 60 anys compren sobretot al Mercat municipal i les zones comercials més freqüentades són el centre de la ciutat, i la zona de la plaça Alfons XII i el carrer Cervantes i l'avinguda de la Generalitat. Tarragona i Barcelona són les principals competidores de Tortosa, seguides de Reus, Amposta i Vinaròs.


La compra en línia 


Un 73,6% de la mostra de l'estudi compra moda i complements per internet, seguit de l'equipament esportiu (36%) i les telecomunicacions (32%). Els joves de 18 a 24 anys són els més actius en el comerç electrònic, mentre que els majors de 70 anys són els menys propensos a fer compres digitals - un 68% d'aquest segment només adquireix una categoria de productes al comerç electrònic.


Comerç modernitzat


El treball anima al comerç de Tortosa a "modernitzar l'oferta, millorar les infraestructures comercials i consolidar una marca de ciutat que retingui i atregui clients" perquè "la davallada de les vendes és una evidència". Un 65,5% dels consumidors considera imprescindible modernitzar i ampliar la gamma de productes i serveis disponibles a la ciutat per fer-la més competitiva davant altres municipis i que "introduir noves marques, establiments especialitzats i experiències de compra més atractives que incentivin el consum local".


El 49,7% de la població reclama preus més ajustats i mecanismes de fidelització i un 57,9% dels enquestats aposta per una major dinamització del comerç per part de l'ajuntament, amb campanyes de promoció i activitats que incentivin el consum local. També serà feina del consistori posar més i millors aparcaments, com reclama el 84,5% dels consumidors, i millorar la seguretat ciutadana, que demana el 78,2%. El 68,6% considera necessària una millor il·luminació dels carrers i un entorn comercial "més atractiu".


La Càtedra d'Economia Local de la URV té el propòsit d'ampliar aquest estudi enguany, o l'any que ve, amb un estudi de percepció sobre la capitalitat comercial de Tortosa dels consumidors ebrencs.





Comparteix aquesta noticia


Fés el teu comentari