Després de dos anys de negociacions sense resultats, el col·lectiu -amb una d'inspectors a la costa catalana- va començar una vaga el dilluns dia 3. Encarregats de vetllar pel compliment de la normativa estatal i europea a més d'imposar sancions, els inspectors retreuen al govern espanyol que es negui a reconèixer la flexibilitat horària que requereix la seva activitat -prevista en altres àmbits de l'administració- i que això és plasmi en un increment del seu complement específic salarial, que calculen entre 500 i 600 euros mensuals.
"No podem desenvolupar el nostre treball en condicions i sempre acabem treballant en horaris encotillats, sense marge de maniobra, i això repercuteix al sector perquè són les mateixes barques les inspeccionades i són les que més compleixen", lamenta Laura, una de les inspectores que ha participat a la protesta del port rapitenc. Entre les mirades de sorpresa i expressions sornegueres per part dels pescadors, han passejat pel moll pesquer amb una pancarta reclamant un "treball digne i eficaç" just en el moment que les barques d'arrossegament que solen inspeccionar arribaven al port per descarregar el peix.
El problema rau, segons expliquen, en el fet que el Ministeri d'Agricultura -del qual depenen, així com també del de Política Territorial- els obligui a fixar el seu calendari d'activitat, en ocasions, amb un mes d'antelació. Això els limita considerablement la capacitat de planificar i executar inspeccions sorpresa nocturnes o els caps de setmana a la flota recreativa, en la qual asseguren haver detectat un increment important de captures irregulars de tonyina roja.
"La instrucció horària que ens imposen no és operativa i com es neguen a reconèixer l'alta disponibilitat, el nostre treball perd molta eficiència", rebla la inspectora. En el context de les noves mesures aprovades per la Comissió Europea per a la continuïtat del sector de l'arrossegament mediterrani, la manca de controls i de certificació, avisen, podria acabar generant problemes al govern espanyol i al sector a l'hora de demostrar que s'han complert els compromisos assumits davant Brussel·les.
Tot i que no estan considerats un servei essencial, el govern espanyol ha fixat uns serveis mínims del 25% a la costa mediterrània, un percentatge que els sindicats consideren abusiu. Això es tradueix en l'activació d'un o dos dels cinc inspectors que, per exemple, actuen a la costa de Tarragona i l'Ebre.